آدرس: اراک، سردشت، سمت راست، میدان بسیج، جنب بلوار دانشگاه علوم پزشکی، ساختمان عبدی تلفن: 34173491-086
مقاله جهان بینی ورزشی
دوشنبه 10 دی 1397 ساعت 14:00 | نوشته شده به دست میلاد عیدی | ( نظرات )
به نام حضرت دوست

Gerelateerde afbeelding

جهان‌بینی ورزشی

دستور جلسه این هفته جهان‌بینی ورزشی می‌باشد و بهانه‌ای است برای متمرکز شدن بیشتر بر روی یکی از پارامترهای درمان اعتیاد در کنگره 60.

قبل از هر چیز در ابتدا باید هر شخصی برای خودش جهان‌بینی در مورد ورزش را تشریح کند. جهان‌بینی در مورد ورزش را از دیدگاه من این است که؛

1-  من بدانم چرا باید ورزش کنم؟

2-  چگونه ورزش کنم؟

3-  هدف من از وزرش کردن چیست؟


برای پاسخ به سؤال اول باید روی این موضوع کارکنیم که چرا باید ورزش کنم و ارتباط این موضوع با درمان اعتیاد در چیست و چرا در کنگره 60 ورزش به‌عنوان یکی از پارامترهای درمان مطرح می‌شود.

مهم‌ترین نکته در اینجاست که وقتی ما در مقام مقایسه اگر در جامعه بین افراد نرمال قیاسی انجام بدهیم که قطعاً افرادی که ورزش می‌کنند از حال بهتری برخوردارند و این در چهره، شرایط فیزیکی و نوع برخورد در محیط‌های کاری و خانواده، میزان امید به زندگی، برخورد با نیروهای منفی و بازدارنده کاملاً مشهود است.

قطعاً کسی که ورزش نمی‌کند یا دارای اضافه‌وزن است یا چربی خونش بالاست یا کارکرد سیستم‌های فیزیولوژی او با مشکلاتی روبروست. برای خوابیدن یا از خواب بیدار شدن با مشکل روبروست و ... و اگر در این شرایط حالا مصرف سیگار یا مواد مخدر را هم اضافه کنیم نتیجه معلوم است.

پس ورزش یکی از پارامترهای اصلی زندگی هر انسان است.

حالا می‌رسیم به ارتباط ورزش و درمان اعتیاد.

دلیل اصلی اینکه حال افراد ورزشکار بهتر است و ازنظر فیزیولوژی در شرایط بهتری قرار دارند برمی‌گردد به همین مسئله تئوری ایکس و سیستم شبه افیونی خودمان که در درمان اعتیاد خیلی روی این تأکید می‌شود.

خارج از بحث علمی که شاید نیاز به تخصص بالایی دارد و همه افراد نمی‌توانند در این رابطه خیلی دقیق صحبت کنند می‌توانیم به تجربیات شخصی خودمان رجوع کنیم.

برای مثال اگر وقتی از خواب بیدار می‌شویم بتوانیم چند حرکت کششی ساده (در جزوه آناتومی آقای اشکذری در نشریات موجود است) را به‌درستی انجام بدهیم قطعاً می‌توانیم به کارکرد بهتر سیستم شبه افیونی پی ببریم.

وقتی حرکات کششی را انجام می‌دهیم درصورتی‌که این حرکات به‌درستی انجام بشود به دلیل کشیدگی در نواحی مختلف در عضلات درد خیلی خفیف به وجود می‌آید و همین موضوع باعث می‌شود سیستم شبه افیونی به کارکرد بالاتری برسد و ترشحات بیشتری را انجام بدهد و همین موضوع باعث ایجاد وضعیت بهتری در جسم می‌شود و حال خوش را پدید می‌آورد و جسم برای انجام فعالیت‌های روزانه آماده می‌شود.

امتحان کردن این موضوع بسیار ساده است و می‌توانیم با انجام دادن آن به‌درستی یا نادرستی این موضوع پی ببریم.

یا روزی صبح زود به استخر برویم و حال آن روز را باروزی که بیشتر خوابیدیم مقایسه کنیم. یا جمعه‌ای را که صبح زود به پارک رفتیم و در آنجا ورزش کردیم را مقایسه کنیم با جمعه‌ای که بیشتر از روزهای دیگر در منزل بودیم و بیشتر استراحت کردیم.

شاید بتوان این‌طور گفت که همین تجربیات ساده‌ای که خودمان به دست می‌آوریم پدیدآورنده جهان‌بینی بسیار پرقدرتی در زمینه انجام دادن ورزش هستند.

وقتی من یک مدتی این تجربیات را به دست می‌آورم و برای چند هفته به‌صورت مرتب ورزش می‌کنم و روی آن‌ها فکر می‌کنم همین باعث می‌شود من بدون اینکه خیلی زور بزنم یا فشار زیادی را تحمل‌کنم بتوانم ورزش را انجام بدهم.

در بین اعضاء کنگره 60 تقریباً تمامی خدمتگزاران کسانی هستند که ورزش را به‌صورت مرتب انجام می‌دهند و در برنامه‌های ورزشی حاضر هستند چون ثمره آن را دیده‌اند. حتی در بین کسانی که در سفر اول هستند قطعاً کسانی که در برنامه‌های ورزشی حضور مستمر دارند سفر بهتر پیش می‌رود و در نهایت با زحمت کمتری به پایان سفر می‌رسند.

البته این نکته هم بسیار مهم است که دوستانی که در سفر اول ورزش را به‌آرامی و زیر نظر راهنمای خود انجام می‌دهند قطعاً در زمان تعویض پله‌ها فشار به‌مراتب کمتری را تحمل می‌کنند و این در امر انجام کامل مراحل سفر بسیار پراهمیت است.

حتی در سفر دوم هم کارکرد سیستم شبه افیونی خیلی دارای اهمیت است و همان‌طوری که سفری دومی که تحت آموزش مستمر و خدمت است از شرایط بهتری برخوردار است به همان نسبت سفر دومی که ورزش مداوم انجام می‌دهد از حال بهتری برخوردار است.

بیان ابن نکته خالی از لطف نیست که طبق تجربه‌ای که در طول خدمت در جایگاه راهنمایی و برخورد با دوستان سفر اول و دوم کسب کرده‌ام، یکی از دلایلی اصلی خراب شدن سفر اول و حتی برگشت در سفر دوم به تعادل نرسیدن توان جنسی در افراد است که فقط با انجام مرتب ورزش مخصوصاً ورزش‌هایی مثل دو، کوه‌نوردی و شنا به تعادل لازم می‌رسد؛ و فقط به‌صرف کم کردن دارو و درمان اعتیاد این مهم حاصل نمی‌شود.

همه ما در کنگره 60 به این موضوع رسیده‌ایم که برای کسب دانایی در مسائل مختلف نیاز داریم تفکر، تجربه و آموزش را باهم جلو ببریم و قطعاً هرکدام از این پارامترها باید در جای خودش و در زمان خودش اتفاق بی افتد.

وقتی می‌توانیم درست تفکر کنیم که آموزش لازم را گرفته باشیم و آن آموزش را در عمل به کار بسته باشیم.

اما موضوع بعدی که در این بخش می‌توان به آن پرداخت این است که کسی که در کنگره 60 به درمان می‌رسد سبک زندگی خودش را تغییر می‌دهد. در خیلی از اوقات تغییر در سبک زندگی ذره‌ذره رخ می‌دهد.

بدون تغییر سبک زندگی به‌طورقطع درمان اعتیاد رخ نمی‌دهد؛ یعنی با شروع سفر و همگام با انجام مراحل سفر این تغییرات باید به وجود بیایند؛ که شامل موارد خیلی زیادی است؛ انتخاب نوع پوشش، ساعت خوابیدن و بیدار شدن، سبک تغذیه و ... قطعاً برای ایجاد تغییر در سبک زندگی لازم است کارهایی را حذف کنیم و کارهایی را اضافه کنیم.

شاید این مثال بتواند کمی کار را برای ما راحت‌تر کند. زمان مصرف را اگر در نظر بگیریم مطالعه یا آموزش کمی از زمان زندگی ما را به خودش اختصاص می‌داد و یا اصلاً در زندگی ما جایی نداشت ولی امروز این‌طور نیست، خیلی از زمان‌هایی که صرف مصرف مواد مخدر می‌شد امروز صرف حضور در کارگاه‌های آموزشی و نوشتن و گوش دادن سی دی و ... می‌شود. این تغییر بایستی در علاقه‌مندی‌های همه افراد رخ بدهد.

خیلی‌ها گلایه می‌کنند گه چون سرگرمی نیست افراد به مصرف مواد مخدر گرایش پیدا می‌کنند. این حرف درستی نیست. یکی از بهترین و مفیدترین سرگرمی‌ها در بین تمام جوامع همین ورزش کردن است.

از مهم‌ترین ساختمان‌های بجا مانده از تمدن‌های کهن ساختمان‌هایی هستند که در آن مردم به ورزش یا تماشای مسابقات ورزشی می‌پرداختند و این نشان می‌دهد که ورزش در تمام فرهنگ‌ها و تمدن‌ها از ابتدا به‌عنوان یکی از کارهای مفیدی به جهت پر کردن اوقات فراغت مطرح بوده است.

و در سیستم درمانی کنگره 60 هم این ورزش می‌تواند نقش‌های گوناگونی را داشته باشد که می‌توانیم در تمام سطوح از آن بهره ببریم و به آن توجه کنیم.

وقتی بتوانیم کارهای مفید را جایگزین کارهای مضر کنیم آن‌وقت است که سبک زندگی هم‌تغییر می‌کند. ورزش جزء کارهایی است که هم جنبه تفریح و سرگرمی را دارد و هم در بازسازی جسم، روان و جهان‌بینی نقش مهمی را بازی می‌کند.

چگونه ورزش کنم؛

یکی از مسائلی که در جهان‌بینی همیشه مطرح می‌شود این موضوع است که هر انسانی برای انجام هر کاری بایستی در ابتدا کار مبدأ و مقصد و هدف خودش را بتواند به‌درستی ترسیم کند.

این پارامترها در ورزش هم نقش مهمی را به عهده‌دارند؛ یعنی اگر من نتوانم مبدأ، مقصد و هدف خودم را در این امر به‌درستی ترسیم کنم قطعاً یا از ادامه کار بازمی‌مانم و یا در طول مسیر خسارت ایجاد می‌کنم.

در اینجا از تجربه خودم استفاده می‌کنم تا بتوانم موضوع را بهتر توضیح بدهم.

من قبل از اعتیاد به مواد مخدر ورزش می‌کردم و در رشته بوکس فعال بودم و بعد از شروع مصرف مواد مخدر رفته‌رفته از ورزش فاصله گرفتم تا اینکه در کنگره 60 به درمان رسیدم و همزمان با سفر سیگار به دلیل اضافه‌وزن خیلی زیاد تصمیم گرفتم شروع به ورزش کنم و دقیقاً به این دلیل که نتوانستم مبدأ خودم را درست ترسیم کنم و توجه دقیقی هم به شرایط فیزیولوژی خودم نداشتم و یا به‌عبارت‌دیگر توان واقعی خودم را نمی‌شناختم، شروع به ورزش بوکس کردم و در جلسه دوم تمرین دچار شکستی فک شدم و آسیب خیلی جدی به خودم وارد کردم. حالا بگذریم که ورزش در همان نقطه به‌طور کامل قطع شد مشکلات عدیده دیگری هم به وجود آمد.

هر فردی برای شروع بایستی در ابتدا یک تصویر واقعی از خودش داشته باشد و بعد شروع به ورزش کند.

این نکته کاملاً صحیح است که درمان اعتیاد در کنگره 60 فرد به جایگاهی می‌رساند که بتواند مثل یک فرد عادی و نرمال زندگی کند ولی باید این نکته را در نظر بگیریم که فیزیولوژی در طول اعتیاد آسیب می‌بیند و ترمیم کامل آن‌هم زمان‌بر خواهد بود، پس وقتی من در کنگره 60 درمان شدم نمی‌توانم بگویم رشته ورزشی که برای یک جوان 18 ساله مفید است و او قادر به انجام آن است برای من هم مفید است و من هم می‌توانم در آن رشته فعال باشم.

قطعاً هر رشته ورزشی و هر سطح از ورزش نیازمند به یک توانایی‌هایی است که باید در فرد وجود داشته باشد؛ و هر فردی بسته به ظرفیت‌های خودش در یک‌رشته ورزشی خودش را انتخاب کند.

در انتخاب رشته ورزشی باید به مواردی مثل علاقه‌مندی شخصی، توان فیزیکی، زمانی که باید به آن رشته ورزشی اختصاص بدهیم، و توان مالی مرتبط با رشته ورزشی بایستی در نظر گرفته شود؛ و در تمام این‌ها بایستی دقت کرد تا بتوانیم به‌صورت ادامه‌دار و منظم ورزش کنیم.

برای مثال من اگر ازنظر شغلی در شرایطی هستم که تا شب باید سرکار باشم باید رشته‌ای را انتخاب کنم که بتوانم در ساعات اولیه صبح آن را انجام بدهم، یا اگر در شرایط پرداخت هزینه بالا برای ورزش نیستم بایستی به سراغ رشته‌ای ورزشی کم‌هزینه‌تر بروم و یا اگر شرایط کاری به من اجازه ورزش در سه جلسه را نمی‌دهد از همان ابتدای کار شرایط را به‌گونه‌ای تنظیم کنم که بعد از یک یا دو ماه مجبور به حذف ورزش از زندگی خودم نشوم. اگر می‌توانم دو جلسه ورزش کنم ولی ادامه‌دار باشد.

ادامه دارد...

نویسنده:کمک راهنمای محترم مسافر بهنام نوری

تنظیم:همسفر میلاد عیدی

Print Friendly Version of this pageپرینت مطلب داغ کن - کلوب دات کام Share
مرتبط با: مقالات،

می توانید دیدگاه خود را بنویسید
مسافرمحسن چهارشنبه 12 دی 1397 15:56
سلام خدا قوت بسیارعالی وکامل و جامع بود واقا بهنام واقا میلاد تشکر می کنم
مسافر رضا دوشنبه 10 دی 1397 20:35
سلام ..بسیار استفاده کردم از مطالب و منتظر ادامه آنها هستم ...از آقا بهنام عزیز و میلاد عزیز هم تشکر میکنم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
درباره ما ...
دریافت نشریات و فایل های صوتی ...
دریافت کتاب «عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر» نویسنده: مهندس حسین دژاكام دانلود نوشتارها و فایلهای صوتی کنگره 60 در قالب فایل Mp3 و PDF
اشعار شاعران کنگره 60
اشعار شاعران کنگره 60
مسافران و همسفران محترم کنگره 60 می توانند اشعار خود را به ایمیل: adezhakam@gmail.com برای آقای امین دژاکام ارسال کنند.
آمار سایت ...
• تعداد مطالب:
• تعداد نویسندگان:
• آخرین بروز رسانی:
• بازدید امروز:
• بازدید دیروز:
• بازدید این ماه:
• بازدید ماه قبل:
• بازدید کل:
• آخرین بازدید:

ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو