آدرس: اراک، سردشت، سمت راست، میدان بسیج، جنب بلوار دانشگاه علوم پزشکی، ساختمان عبدی تلفن: 34173491-086
برداشت از سی دی وزن
شنبه 23 شهریور 1398 ساعت 18:35 | نوشته شده به دست حمید سعادت | ( نظرات )

به نام الله،قادر مطلق

برداشت از سی دی اضافه وزن(1) از مهندس دژاکام    

 



ابتدا فرازی از یک نوشته: و اما دانستید که این موجود(انسان)مانند اتم است و ساختمان بسیار بزرگ و پیچیده دارد که در فکر آدمی نمی آید که در این جسم بسته چه میگذرد و خارج آن با چه نیروهایی در تماس می باشد و این برای شما بسیار مهم بوده و هست که در شناختن انسان و پیدا کردن نیروهای مافوق در آن،به قدرت خویش نیز پی ببرید و در فرمانهای داده شده بسیار با تفکر پیش بروید و حافظ و عایق شما،نیروها خواهند بود.

 

بازهم میخواهیم در مورد ساختمان جسم صحبت کنیم.با وجود دانش بسیار زیادی که بشر در مورد جسم انسان کسب نموده است،هنوز همه این شناخت ها قطره ای هستند از دریای بیکران جسم آدمی.چون با وجود پیشرفت بشر در شناخت جسم و رابطه آنها با بیماریها هنوز هم بسیاری از بیماریها قابل درمان نیستند.این نکته قابل تامل است که اگر بشر به جایی برسد که جسم را کامل بشناسد،دیگر کسی از بیماریهایی چون MS،سرطان و بیماریهای خاص نخواهد مرد و مرگ انسان به صورت طبیعی خواهد بود. 

بزرگترین معلم،مدل و الگوی ما در زندگی طبیعت می باشد و همه چیز را می توانیم از طبیعت دریافت کنیم.اینکه در نوشته ساختمان جسم انسان به اتم تشبیه شده است به این خاطر است ساختمان اتم مانند یک منظومه شمسی است که دارای سیارات و ستارگان و کهکشان و... می باشد.

تولید و به وجود آمدن همه چیز در جهان هستی مثل هم هستند،برای مثال درخت گردو از یک گردو به وجود آمده و گردوهای دیگر و درختان گردوی دیگر،یا انسانها از یک زن و مرد تنها تکثیر شده اند و مواردی دیگر.همچنین هر چیز برای به وجود آمدن انرژی خود را از بیرون می گیرد،برای مثال درخت برای رشد،انرژی خود را از خاک،از خورشید وغیره دریافت میکند و به همین طریق جهان هستی نیز انرژی خود را برای به وجود آمدن از جهان های دیگر دریافت نموده است.

قبلا در مورد ساختمان جسم در شش مبحث صحبت نمودیم ولی باز هم می خواهیم در مورد آن بیشتر کنکاش نماییم.ما بیشترین توجه را در جسم ابتدا به صورت خود می کنیم که البته در بانوان شدت بیشتری دارد،در مرحله بعد توجه انسانها به شکم و کمر وباسن و اندامهای میانی بدنشان است که اگر خوب توجه کنیم می بینیم بیشتر تبلیغات شبکه های تلویزیونی نیز معطوف به همین مواضع است که چگونه ازنظر ظاهری آنها را خوشگل کرده و به اندام خود جلوه زیبا ببخشیم،ولی در این میان هیچ توجهی به ساختمان جسم خود نمی کنیم که چگونه آن را بسازیم و بعد چگونه از آن نگهداری نمائیم.

این مشکل از عدم شناخت ما انسانها نشأت می گیرد و اینکه توجهی به صورت مسئله نداریم و وقتی صورت مسئله طرح نمی کنیم در قدمهای بعد هم عقب می مانیم.ما در مورد اعتیاد هم اول به طرح صورت مسئله پرداختیم و آن را به صورت مقاله ارائه نمودیم و بعد برنامه های درمان را بر اساس شناخت از اعتیاد ارائه کردیم.

حال درمور چاقی و اضافه وزن نیز به همین منوال چون شناختی از ساختمان جسم نداریم و صورت مسئله طرح نمی کنیم،دست به کارهایی برای لاغری و کم کردن وزن میزنیم که فقط به بدن و سلامتی خود زیان میرسانیم،مثلا از کپسولهای از بین برنده اشتها استفاده می کنیم،چربیهای شکم را ساکشن می کنیم،اقدام به بالن گذاری در معده میکنیم،معده را کوچک میکنیم،قسمتی از روده را میبریم،که البته هیچ اطلاعی میزان خسارتی که به بدن خود وارد میکنیم نداریم و اینکه چه زیانهای جبران ناپذیری بر جسم و سلامت فیزیولوژی خود میرسانیم که گاهی منجر به مرگ هم میگردد.

مسئله دیگری که در مورد جسم میبایست به آن توجه داشته باشیم مسئله سوخت و ساز است که چگونه و به چه مقدار سوخت وساز به بدن برسانیم که هم مواد لازم جسم تأمین شده و هم به مقدار ضرورت باشد.برای مثال پوست گوجه فرنگی دارای پتاسیم است ولی بدن ما قادر به شکستن پوست آن وتغذیه از پتاسیم موجود در آن نیست،بنابراین میبایست گوجه فرنگی به قطعات ریز تبدیل شود تا بدن به راحتی مولکولهای پوست گوجه فرنگی را شکسته و از پتاسیم موجود در آن استفاده نماید.

امروزه مواد غذایی با تنوع بسیار در اختیار ماست و به همین ترتیب مواد غذایی گوناگون با ساختار غیر طبیعی نیز در سفره غذایی ما وجود دارد که در استفاده از آنها میبایست بسیار مراقب و هوشیار باشیم که عدم توجه به این مسئله باعث ایجاد بسیاری از مشکلات و بیماریها در جسم ما خواهد شد.در گذشته چون تنوع غذایی زیادی وجود نداشت و بیشتر غذاها ساده و ارگانیک بودند و از طرفی فعالیتهای بدنی افراد بیشتر بود،همه مواد غذایی که توسط فرد مصرف میشد،تبدیل به کالری برای انجام کارهای روزمره او می گردید،بنابراین در گذشته مردم هم جسم سالمتری داشتند و هم عمر بیشتری می نمودند.

همانطور که میدانید امروز برای میزان سنجش هر چیزی واحدی بخصوص داریم،برای مثال برای اندازه گیری وزن از کیلوگرم،برای طول از متر و برای سوخت از لیتر استفاده می کنیم.بنابراین امروزه به خوبی می دانیم بدون اطلاع داشتن از واحدهای مختلف اندازه گیری،ما با مشکلات متعددی روبرو میشویم.

برای نمونه ما می دانیم سوخت اتومبیلمان چقدر است و هر دفعه بایستی چه میزان از جایگاه پمپ بنزین ها سوختگیری نمائیم ویا هنگام خرید میوه ویا حبوبات ویا گوشت ویا غیره بایستی چه میزان خریداری نمائیم ویا ما اگر بخواهیم پیراهن یا کت وشلوار به خیاط سفارش بدهیم،چند متر پارچه برای پیراهن ویا چند متر پارچه برای کت وشلوار بایستی سفارش بدهیم ویا اگر بخواهیم فاصله سیصد کیلومتری را با اتومبیل خود طی نمائیم،به چه میزان بنزین نیاز داریم.حال اگر باک اتومبیل ما 45 لیتر گنجایش دارد،ما اگر بخواهیم 70 لیتر بنزین سوختگیری نمائیم،چه اتفاقی رخ میدهد؟قدر مسلم 45 لیتر آن در باک اتومبیل جای میگیرد و25 لیتر اضافه را به ناچار باید در گالن های متعدد بریزیم و در صندوق اتومبیل قرار دهیم.حال اگر ما این حرکت را همیشه موقع سوختگیری انجام دهیم،باز هم چه اتفاقی خواهد افتاد؟کاملا" مشخص است صندوق اتومبیل،صندلی عقب وصندلی کنار راننده و باربند اتومبیل پر از گالن های بنزین خواهند شد و اگر این کار را ادامه دهیم بایستی با طناب به گوشه و کنار اتومبیل گالن وصل نمائیم.که البته این گالن های اضافی در جسم ما چربیهای مختلفی هستند که در شکم،پهلوها،بازوها،ران ها و جاهای مختلف جسم ما ذخیره شده اند.دقیقا همان گالن های بنزین اضافه در درون وبرون جسم ما هستند.

بنابراین ما اکنون به این پرسش میرسیم که میزان مصرف خوراکیها وآشامیدنیها برای هر فرد چقدر است؟قبل از هر موضوعی لازم است بدانیم واحد اندازه گیری خوردنی وآشامیدنی چیست؟

واحد اندازه گیری مواد غذایی کالری است.حال کالری یعنی چه؟یک کیلوکالری که همان کالری مواد غذایی است،مقدار مصرف انرژی ای هست که ما دمای یک کیلوگرم آب را یک درجه سانتیگراد بالا ببریم.که در سال 1824 میلادی توسط نیکلاس کلمان کشف گردید.

حال بدن ما برای درست کار کردن احتیاج به کالری(منظور از کالری همان کیلوکالری است)دارد و هریک از اعضای بدن ما کالری دریافت میکند تا بتواند وظایف خود را انجام دهد.

یکی از مسائلی که باعث چاقی مفرط ما میگردد،عدم شناخت ساختمان جسم خودمان هست و اینکه در هر موردی نظر میدهیم ولی در بیان موارد مربوط به خودمان هیچ نمیدانیم. به قول مولانا:           داند او خاصیت هر جوهری.........در بیان جوهر خود چون خری

 

میزان کالری مورد نیاز برای ثابت نگه داشتن وزن بدن طبق تحقیقات کشور بریتانیا روزانه 2500 کیلوکالری برای آقایان و 2000 کیلوکالری برای بانوان میباشد وطبق تحقیقات کشور آمریکا روزانه 2700 کیلوکالری برای آقایان و 2200 کیلوکالری برای بانوان توصیه شده است.البته این ارقام به صورت تقریبی میباشد و برای شخصی با حدود 170 سانتیمتر قد و 70 کیلوگرم وزن توصیه شده است.

ما در اینجا نیاز به رصد کردن اعداد و ارقام به صورت دقیق و میلیمتری نداریم.البته ناگفته نماند میزان کالری بیشتر آقایان به دلیل عضلانی بودن بدن آقایان نسبت به بانوان است.موضوع دیگر اینکه ما نمی خواهیم به صورت بسیار دقیق و محاسبات موشکافانه عمل کنیم،برای تعیین وزن خودمان به صورت تقریبی،اگر قد ما 170 سانتیمتر باشد بایستی یکصد آن را برداشته و عدد 70 که می ماند مقدار وزن ایده آل ما میباشد. همچنین اگر قد ما 185 سانتیمتر باشد،اگر یک آن را بردایم عدد 85 که می ماند میبایست مقدار وزن تقریبی ما باشد.

چون در این برنامه ریزی ویا صورت مسئله چاقی ما میخواهیم در وحله نخست به گونه ای رفتار کنیم که اضافه وزن پیدا نکنیم،زیرا اضافه وزن بسیار به آرامی ونرمی تمام پیش می آید و ذره ذره به وزن ما اضافه و ذخیره چربی جسم ما بالا میرود و آنقدر این وضعیت ظریف است که ما متوجه نمی شویم.برای نمونه وزن شخصی بایستی 68 کیلوگرم باشد،موقعی که وزن او به 78 کیلوگرم می رسد،این شخص به سختی متوجه اضافه وزنش میشود.حال برای اینکه متوجه شویم از وزن 68 کیلوگرم رسیدن به وزن 78 کیلوگرم چه معنایی دارد و مقدار ده کیلوگرم اضافه وزن چقدر است،میتوانیم اینگونه در نظر بگیریم که یک شخص 68 کیلوگرمی یک کیسه ده کیلویی برنج را همیشه همراه خود دارد و حال اگر همین شخص به وزن 88 کیلو گرم برسد،یعنی دو کیسه ده کیلوگرمی برنج دائما همراه خود حمل میکند.حال اگر به وزن 98 کیلوگرم برسد،یعنی سه کیسه ده کیلوگرمی همراه خود حمل میکند و اگر به وزن 108 کیلوگرمی برسد،چهار کیسه ده کیلوگرمی برنج را دائما با خود حمل میکند و اگر به وزن 118 کیلوگرم برسد،این شخص دائما با پنج کیسه ده کیلوگرمی برنج بر روی سر،شانه ها و زیربغلش با خود حمل می نماید.

حال در نظر بگیرید زندگی این شخص چگونه میگذرد؟برای پاسخ به این سوال میبایست گفت او دائما زیر فشار اضافه وزن میباشد و روی تمامی قسمت های بدن او مثل پاها،زانوها وستون فقرات گرفته تا فشار مضائفی که به قلب و ریه و کبد و کلیه ومعده و روده ها وارد میگردد و در نتیجه باعث کوتاهی عمر و ایجاد زمینه ای برای انواع بیماریها میگردد.

نکته قابل تأمل در این موضوع این است که چون وزن او به آرامی بالا رفته،نقطه تحمل او نیز بالا رفته است،به طوری که حمل کیسه های برنج را آن گونه که باید متوجه نمی شود.

اولین گام برای کنترل وزن،گرفتن یک ترازوی دیجیتال میباشد که بایستی برای شروع روزانه سه بار خودمان را وزن کنیم تا دقیقا به مقدار متابولیسم و سوخت وساز بدنمان آگاه شویم.

 گر مرد رهی میان خون باید رفت............وز پای  فتاده ، سرنگون باید  رفت

تو پای به راه در نه و هیچ مپرس............خود راه بگویدت که چون باید رفت

 حال برای اینکه وزن خود را کاهش دهیم لازم نیست از مصرف مواد غذایی امساک نمائیم و از مصرف برخی از شیرینی جات و میوه جات و خوراکیها وآشامیدنیها دوری کنیم.تنها چیزی که اهمیت دارد اینکه در مصرف مواد غذایی مختلف جانب اعتدال را حفظ نمائیم و از افراط وتفریط دوری کنیم،چون بدن ما برای سوخت وساز و همچنین سلامت جسم به انواع و اقسام ویتامینها،پروتئینها،کربوهیدراتها و انواع مواد مغذی دیگر احتیاج دارد.البته در کنار تغذیه سالم و مناسب مسائلی چون ورزش وتحرک،بهبود شرایط خواب،فعالیتهای متناسب روزانه و مواردی از این قسم نیز در کاهش وزن و همچنین ثابت نگه داشتن وزن اهمیت بسزایی دارند. 

تنظیم : حمید سعادت

نویسنده :مسافر محمد فاضلی از لژیون پنجم

منبع :وبلاگ لژیون پنجم

Print Friendly Version of this pageپرینت مطلب داغ کن - کلوب دات کام Share
مرتبط با: سی دی های آموزشی،

لینک های مرتبط: لژیون پنجم،

می توانید دیدگاه خود را بنویسید
عباس چهارشنبه 3 مهر 1398 00:08
سلام خداقوت خدمت دوستان بسیارعالی بود
مسافرمحسن چهارشنبه 27 شهریور 1398 16:10
باسلام خداقوت عالی بود
هاشم یکشنبه 24 شهریور 1398 23:45
سلام و عرض خسته نباشید خدمت محمد عزیز،بسیار لذتبخش بود.خداقوت خدمت آقاحمید
رسول ٢٠ یکشنبه 24 شهریور 1398 18:19
باسلام وخداقوت خدمت محمدآقا‌،‌خیلی عالی ‌؛‌تشکر...
مسافر علیرضا نجف آبادی یکشنبه 24 شهریور 1398 13:06
خدا قوت خدمت محمد و حمید عزیز .
احمد کاظمی یکشنبه 24 شهریور 1398 11:45
از مهندس دژاکام بی اندازه سپاس که به اعضای کنگره حتی بیشتر از خودشان توجه دارد و با عشق و محبت هر آنچه که به صلاح اعضا می باشد را مطرح می کنند تا به بهترین شکل از حیات لذت ببریم .
مرسی از محمد و حمید عزیز بابت درج این مطلب .
با آرزوی تندرستی
مجتبی مرادبیگی یکشنبه 24 شهریور 1398 11:43
خداقوت خدمت محمد عزیز
مسعودشعبانی یکشنبه 24 شهریور 1398 01:51
باسلام خدمت شما عزیزان
بسیار آموزنده بود چراکه نوشتن ومطالعه کردن کامل مطالب درذهن میمونه
رضا خندابی شنبه 23 شهریور 1398 19:46
با سلام ممنون از زحمت شما عزیزان خیلی عالی بود
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
درباره ما ...
دریافت نشریات و فایل های صوتی ...
دریافت کتاب «عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر» نویسنده: مهندس حسین دژاكام دانلود نوشتارها و فایلهای صوتی کنگره 60 در قالب فایل Mp3 و PDF
اشعار شاعران کنگره 60
اشعار شاعران کنگره 60
مسافران و همسفران محترم کنگره 60 می توانند اشعار خود را به ایمیل: adezhakam@gmail.com برای آقای امین دژاکام ارسال کنند.
آمار سایت ...
• تعداد مطالب:
• تعداد نویسندگان:
• آخرین بروز رسانی:
• بازدید امروز:
• بازدید دیروز:
• بازدید این ماه:
• بازدید ماه قبل:
• بازدید کل:
• آخرین بازدید:

ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو